Hov, hvad er det lige, der er sket på Facebook-posts, når du poster links? Før i tiden kunne du sagtens poste et link og redigere både overskrift og billede på dit viste hyperlink. Men over de sidste par måneder har dette helt og aldeles været umuligt. Hvad har Facebook lavet med links i posts? Og kommer den gamle funktion nogensinde igen?
Vi hos Viral Media har heldigvis svar til dig. Vi undrede os nemlig også ret meget over problemet. Det var ellers så rart før! Du kunne nemt kopiere links ind til dine Facebook-posts, ændre overskriften, vælge et andet billede og voila – så passede dit link måske bedre til Facebook.
Der er dog en ret god grund til, at Facebook fjernede denne funktion for deres posts:
Folk ændrede andres links billeder og tekst til fake-news
Lad os sige, at en avis lægger en artikel op omkring et bestemt emne, som de skriver positivt om. Hvis en person så kopierede linket fra avisens hjemmeside, postede det på Facebook og derefter ændrede billedet og teksten til noget negativt, ville det så ikke være rivende forkert? Prøv at tænke på den funktion midt i en covid-19-tid.
Det samme kunne i princippet gælde for en virksomhed. Hvis en konkurrent nu lavede et link til noget på din virksomheds hjemmeside om til noget, der satte din virksomhed eller dit produkt i dårligt lys, ville du så ikke være gnaven? Snydt? Bedraget måske endda?
Så Facebook har gjort noget godt med deres posts. Noget rigtigt godt endda! For selv om funktionen var enkel og dejlig praktisk, så havde den et kæmpe potentiale til at snyde og bedrage Facebook-brugere – og måske endda dine kunder.
Med hvad så med dine links i posts på Facebook nu?
Ja, hvordan får du så ændret dine overskrifter og dine billeder i de links, du bruger i dine Facebook-posts? Er det løb helt kørt?
Selvfølgelig ikke. Facebook vil hellere end gerne stadig være et brugervenligt site. Selv hvis personsikkerhed og bekæmpelsen af fake-news kommer i første række.
For nogle år tilbage lancerede Facebook deres Rights Manager. I forvejen har det altid kunnet bruges til at tjekke op på, hvor din virksomheds content såsom links endte henne ude i den store Facebook-verden, men i takt med førfortalte ændringer er der kommet en NYHED!
Fra nu af kan du nemlig vælge hvor, hvornår og HVORDAN dine links og alt andet content bliver delt i Facebook-posts
Hvordan får jeg Facebook Rights Manager, så jeg igen kan ændre links i mine posts?
Til at begynde med skal du oprette dig i Right Manager. Det gør du ved at ansøge Facebook om din virksomheds eller dit websites rettigheder. Vi har ladet os fortælle, at det tager op mod 72 timer at få svar på sin ansøgning. Der er også en dansk-guide til ansøgning lige her.
Men herefter vil du så sagtens kunne ændre i links overskrifter, billeder og meget andet. Så når folk deler dit content og dine links på Facebook i deres posts, kan det kun fremstå på den måde, du har sat det til at fremstå som.
Links bliver altså præcist, som du vil have dem i Facebook-posts.
Vi ved endnu ikke, hvordan det helt præcist fungerer i praksis, da det hele stadig er utroligt nyt. Men vi laver en guide, så snart vi ved mere om Facebook-posts, deres links og Facebook Rights Manager i det hele taget.
—
Vi håber, det her gav dig et godt overblik og ny viden omkring problemet med at ændre tekst og billeder i links i Facebook-posts. Vi ved, at det har været træls for dig såvel som os!
Men godt, at Facebook får styr på det. Og godt, at dine links ikke ender som fake-news eller får dig til at tabe kunder, hvis de bliver postet som misledende posts på Facebook.
Det skal lige siges, at Facebook Rights Manager også kan virke til Instagram – så posts, links og andet bliver behandlet lignende dér.
Vi læses ved, Facebook-posts- og -links-nørder!
//Mikkel
—
Andre spørgsmål til Facebook-posts, links, billeder eller andet omkring posts i Facebook? Kontakt os her!