Vi bliver ofte spurgt, hvad SEO helt præcist er. Vi bruger det selv ret meget i flæng, blandt andet når vi kalder os selv for SEO-eksperter. Sååå … hvad er SEO?

SEO = Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er også kendt under forkortelsen SEO, som på engelsk står for “search engine optimization”.

Direkte oversat til dansk, søgemaskineoptimering 🙂

Man kan skrive mange og lange sider om, hvad søgemaskineoptimering er, og hvilke best practices der findes.

Man kan skrive lige så mange sider om, hvad SEO betyder for lige præcis din virksomhed.

Jeg vil gennem dette blogindlæg forsøge at give dig et overblik over, hvad SEO er – og hvad det i store træk går ud på.

Fordi… søgemaskineoptimering er virkelig en vigtig faktor, hvis du vil være konkurrencedygtig på det digitale marked.

Hvad er SEO så? Hvordan kan det ses?

SEO er arbejdet med din hjemmeside, der giver dig bedre og mere værdifulde placeringer i de ORGANISKE resultater i søgemaskinerne.

De organiske resultater er de sider, billeder, kort, m.m., der kommer frem, når du laver en søgning i Google.

De andre resultater er annoncer, som vi kalder for Google Ads. Du kan se herunder, hvad SEO er ud fra et simpelt screenshot fra Google:

Hvad er SEO?

Arbejdsområder inden for SEO

Der er flere forskellige parametre, som du skal arbejde med for at opnå de værdifulde placeringer i søgemaskinerne.

Det er vigtigt at få foretaget nogle analyser i forhold til din virksomheds nuværende SEO-situation og de søgeord, der skal arbejdes med, samt en link-analyse.
På den måde sikre du, at du har en strategi, så du ikke arbejder i blinde. SEO giver dig mulighed for at arbejde mod et fast mål om bedre placeringer på lige præcis de søgeord, som er så livsnødvendige for din virksomheds kamp mod konkurrenterne.

Analyserne til SEO

Disse analyser skulle gerne munde ud i, at du kan lægge en strategi for dit fremtidige SEO-arbejde, som blandt andet kunne indeholde:

Lokal SEO

Dette er især vigtigt for virksomheder, der figurerer med en fysisk butik eller service i et lokalområde. Især hvis du f.eks. er frisør, håndværker eller lignende.

Her er det bl.a. vigtigt, du bliver vist i Google Maps, når der bliver lavet lokale søgninger som “Frisør i Århus”. Dette kan gøres ved at lave fokuserede sider på ens hjemmeside, der har fokus mod det lokalområde, hvor du agerer i.

Men samtidig har Google også et gratisværktøj, der er rigtig godt at bruge, som hedder Google MyBusiness. Dette værktøj gør, at du som vist på billedet nedenfor får din egen virksomhedsprofil i Google. Men samtidig sørger din MyBusiness profil også for, at du bliver vist i Google Maps ved lokale søgninger.

Hvad er SEO

Læs vores guide til, hvordan du nemt og hurtigt få sat en MyBusiness-profil op for din virksomhed. Det er nu også muligt at få en Google MyBusiness Premium-konti.

Jeg håber, det besvarede spørgsmålet “Hvad er SEO?” og gav dig nogle redskaber til, hvordan du kommer i gang med SEO-arbejdet.

//Lukas

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *